Blodpudding med bön- och quinoasallad

Efter både övningskörning och hundklippning, samt tre avverkade djuraffärer i jakt på en pälskarde, var behovet av en snabb lunch stor! Vilken tur att jag någon gång i affären förutsåg detta och slängde ner ett paket blodpudding i korgen, Geas utan tillsatt socker såklart, den sockrade varianten, alltså den vanliga, smakar ju ingenting annat än just socker! Jag tycker om blodpudding, och det är rikt på både järn och proteiner, även om kolhydraterna har överhand. Som komplement svängde jag ihop en sallad av kidneybönor, quinoa, lite grönt och toppade med russin - mumma säger jag!

Blodpudding med bön- och quinoasallad
3 portioner, 20 minuter

1 paket blodpudding utan tillsatt socker (425g)
1 burk färdigkokta kidneybönor (420 g)
1 dl okokt quinoa
5 cm gurka
1 dl russin
ruccola
grönsallad
smör
salt
olivolja


Koka quinoan enligt vad som står skrivet på förpackningen - vanligtvis 20 minuter på låg värme under lock. Skär blodpuddingen i skivor, cirka ½ centimeter tjocka och stek dem ordentligt i smör. Blanda den färdigkokta quinoan med kidneybönorna, grovhackad sallad, russin, ruccola och fintärnad gurka. Salta lätt, häll öven en lite skvett olivolja och servera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0