Biff med råstekta rotfrukter

Min vän bordsgrillen fick komma ut ur skåpet och lufta sig idag. Till middag vankades biff, och då finns det ingen bättre än han! Råstekt potatis fick jag ett fruktansvärt sug efter för några dagar sedan, och idag gjorde jag slag i saken, men valde att göra en variant genom att även använda sötpotatis och morötter. Det var även dags att provsmaka min svartvinbärschutney tyckte jag - och den var rysligt god, även om jag tror att den gör sig minst lika bra till kyckling! Chutneyn går säkert finfint att byta ut mot någon form av gelé också, vilket kanske är vanligare att ha hemma i kylskåpet. En enkel sallad fick jag ihop också, lite lagom fräscht vid sidan av en biff sådär.

Biff med råstekta rotfrukter
3 portioner, 30 minuter

3 utskurna biffar nötkött
2 stora potatisar
1 sötpotatis
1 morot
1 tomat
½ broccolihuvud
grön och röd sallad
ruccola
olivolja
salt & svartpeppar
smör
svartvinbärschutney


Pensla biffarna med olivolja, salta och peppra ordenligt och låt dem sedan stå och dra ett tag. Skala och skär rotfrukterna i tunna skivor och stek dem i smör. Koka nedskuren broccoli mjuk i saltat vatten, några minuter sådär. skär tomaten i grova bitar, blanda med salladsbladen och ruccolan samt broccolin, efter att den har svalnat något. Stek biffarna, hur mycket är upp till var och en, eller grilla dem. Servera med en klick svartvinbärschutney.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0