Auberginelasange med linser

En helgrön rätt toppad med underbar ost; in i ugnen bara! Med färdigkokta linser blir arbetsinsatsen minimal, men jag kokade mina själv. Lite mer kryddor hade inte skadad, men detta var ett improviserat test och tåls alltså att lagas igen och utvecklas. Det finns även utrymme för egna förändningar - vilka grönsaker som helst går ju egentligen att ha i! Jag kan tänka mig att lite svamp i skulle göra susen! En toppning med lite nötter är nog också värt att prova. Servera med en god grönsallad och gå ifrån matbordet mätt och med ett lätt och rent samvete!

Auberginelasange med linser
3 portioner, 45 minuter

150 g okokta röda linser
1 aubergine
½ vitkålshuvud
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
75 g chèvreost
olivolja
smör
salt & svartpeppar


Sätt ugnen på 225 grader. Koka de röda linserna i ca tio minuter i dubbla mängden vatten och lite salt. Finhacka både röd- och vitlök och fräs lätt i het olivolja. Strimla vitkålen och lägg den i pannan och fräs i ytterligare några minuter - salta och peppra! Skiva auberginen på längden i sex skivor. Blanda de färdigkokta linserna med löken och vitkålen. Smöra en ugnsfast form lätt och lägg tre aubergineskivor som botten i formen. Bre ut hälfen av linsröran och täck med ytterligare tre skivor aubergine. Lägg ut resten av linsröran och smula sedan över chèvreosten. Ställ in i mitten av ugnen och låt stå där i ungefär 30 minuter. Gör under tiden en sallad efter eget tycke och smak!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0