Asiatisk tofu- och bönwok

Asiatiska woker har jag nästan förätit mig på,och därav förkommer de allt mer sällan, liksom alla andra nudelrätter. Ett paket marinerad tofu skulle dock tillagas idag, och då kände jag ändå att det var dags igen! Inga nudlar, konsitga såser eller krossade jordnötter - då var det ju inget större fel på en wok iallafall! Stora smaskiga tofubitar med asiatiska kryddor var en riktig kick, såhär en lite småmulen dag när skolstarten och vardagen närmar sig med läskigt stora steg.

Asiatisk tofu- och bönwok
2 portioner, 20 minuter

300 g marinerad tofu
75 g sockerärtor
1 burk förkokta borlottibönor
olivolja
salladsblad
1-2 msk japansk soja
1 vitlöksklyfta
kryddblandning wasabi and sesame
färsk ingefära
sesamfrön
salt


Koka upp lättsaltat vatten och koka sockerärtorna på medelvärme i ungefär 10 minuter, tills de börjat mjukna. Hetta upp olivolja i en stor panna. Skär tofun i stora bitar; jag skar 22 bitar av en bit på 300g, alltså 1-1½ cm på varje ledd. Lägg tofun i pannan och ge den en lätt gyllenbrun färg. Tillsätt sockerärtorna och borlottibönorna, pressa över vitlöksklyftan och rör i den japanska sojan. Smaksätt med wasabi and sesame, färskriven ingefära och salt efter egna preferenser - lite i taget! Lägg upp och toppa med en nypa sesamfrön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0